شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا به مدیریت محمد غلامی، با بیش از یک دهه فعالیت در حوزه¬ی موسیقی بومی مازندران و تجربه¬ی شایان توجهی که در این زمینه دارد و با درنظر گرفتن بایستگی موسیقی فولکلور که متاسفانه در سال¬های اخیر رو به افول بوده و مورد غفلت قرار گرفته است، بر آن شد تا نخستین جشنواره¬ی موسیقی بومی مازندران را تحت عنوان «لیلِم» برگزار نماید.
تاریخ برگزاری این جشنواره در نهایت 29 تیرماه تا 1 مردادماهِ سال 1395 مقرر گردید. این جشنواره در دو بخش گروهی و انفرادی (آواز محلی و نوازندگی سازهای دوتار، دسرکوتن، للـه‌وا، قرنه، کمانچه‌ محلی، سرنا و لگن) برگزار شد.
فراخوان شرکت در جشنواره موسیقی لیلم از تاریخ 11 اردیبهشت ماه سال 95 در آموزشگاه¬های موسیقی و مراکز فرهنگی-هنری و ادارات ارشاد اسلامی تمامی شهرستان¬های استان¬های مازندران، گیلان و گلستان توزیع شد؛ همچنین از طریق وبسایت جشنواره (www.lilemfest.com) و صفحات جشنواره در فضای مجازی انتشار یافت. ثبت نام از متقاضان شرکت در جشنواره به صورت اینترنتی و حضوری تا تاریخ 8 تیرماه 95 ادامه یافت. در این مدت گروهی جهت کشف استعدادهای بکر و جوان و کمتردیده شده به روستاهای دورافتاده¬ی استان رفته و از هنرمندان آن مناطق آثارشان را ثبت و ضبط نمودند. پس از پایان مهلت ثبت نام، هیئت داوران در روزشمار 9 لغایت 11 تیر ماه به داوری آثار ارسالی نشستند و از مجموع 156 اثر ارسالی در 8 رشته انفرادی، 88 اثر در بخش انفرادی به بخش رقابتی راه یافتند که از این تعداد 23 نفر در رشته دوتار (16 نفر بزرگسال و 8 نفر نوجوان)، 22 نفر در رشته لَلِه¬وا (13 نفر بزرگسال و 9 نفر نوجوان)، 19 نفر در رشته آواز محلی (15 نفر بزرگسال و 4 نفر نوجوان)، 6 نفر در رشته دسرکوتن (1 نفر بزرگسال و 5 نفر نوجوان)، 3 نفر در رشته قرنه، 2 نفر در رشته سرنا، 5 نفر در رشته لگن و 8 نفر در رشته کمانچه می¬باشند. همچنین از مجموع 24 اثر ارسالی در بخش گروهی، 12 گروه به بخش رقابتی راه یافتند. مجموع هنرمندان حاضر در بخش¬های گروهی و انفرادی، 254 نفر بود.


* نخستین روز جشنواره
در روز اول جشنواره، روزشمارِ 29 تیرماه 1395 برنامه از ساعت 9 صبح آغاز شد و افراد در بخش¬های انفرادی و گروهی به رقابت پرداختند. در بخش انفرادی آواز نوجوانان، دوتار نوجوانان ، للـه¬وا نوجوانان و قرنه و در بخش گروه¬نوازی گروه¬های آرام یار، آیین زندگی سوادکوه، انتظار و تجه در حضور هیئت محترم داوران به رقابت پرداختند. برنامه رقابتی این روز تا ساعت 14 به طول انجامید. اسامی شرکت¬کنندگان در بخش رقابتی روز اول جشنواره به شرح زیر می¬باشد:


للـه¬وا نوجوانان
فرزان قلی زاده
محمد طاها باقری
سامی گل زاده گنگرج
محراب قیاسی
سید ابوالفضل مختاری سنگدهی
حسین جهانی نسب
زمان عابدی
رضا کاظمی
محسن خلیلی

دوتار نوجوانان
مهرشاد ابراهیمی تیرکلایی
یونس عبداللهی ولیکچالی
روزبه باقری گرجی
محمدرضا فهیمی
محمد حسین ابراهیمی دروپی
پارسا گلستانی ماچک پشتی
امیرعلی جهانبخش
سیدمحمدرضا محمدی سیدکلایی

 آواز نوجوانان
پدرام جهانی نسب
سید یونس قریشی امره ای
سروش ضیایی
مهدی کارگر واسکسی

قرنه
مصطفی عالمی
نور الله یوسفی
رضا دیو سالار

 در بخش جنبی، ساعت 18:30 تا 20:30 گروه¬های نمایش آئینی تبریز، انتظار از بهشهر و آیین زندگی سوادکوه در سالن هلال احمر ساری به اجرای برنامه پرداختند.

* روز دوم جشنواره
در روز دوم جشنواره، روزشمار 30 تیرماه 1395 برنامه از ساعت 9 صبح آغاز شد و افراد در بخش¬های انفرادی و گروهی به رقابت پرداختند. در بخش انفرادی دوتار بزرگسالان، دسرکوتن، کمانچه و لگن، و در بخش گروه¬نوازی، گروه¬های بیداد، بچا بچا، نجما و چاربیدار در حضور هیئت محترم داوران به رقابت پرداختند. برنامه رقابتی این روز تا ساعت 14 به طول انجامید. اسامی شرکت¬کنندگان در بخش رقابتی روز دوم جشنواره به شرح زیر می¬باشد:

 دسرکوتن
مجید بتیار
محمدحسین طیبی
امیررضا طیبی
سید مهدی محمدی سیدکلایی
محمدجواد قدیری
سجاد پاریاو فلاح

دوتار بزرگسالان
محمود بتیار
علیرضا پورحاجی
محسن حاجی تبار
وحید حیدری
میلاد داداشی
مجید درخوش
سعید زارع
حمیدرضا زمانی
مصطفی محسنی راد
امیرحسین مرادی بالف
جمشید میرآشکار
محمدعلی یوسفی
علی اکبر حسین نژاد
فرهاد محمدی
اسحاق داوودی


لگن
سیده روجا حمیدی
فاطمه خورشیدی پاجی
سکینه اسکندری خانقاهی
ثریا عمرانی
هستی حسن نژاد

 کمانچه محلی
پویا تیشه بری
سعدی صادقی
سیدعلی موسوی
سعید ضیایی
حسام بتیار
کریم کمالی فر
محمد ابراهیم‌نژاد گرجی
خشایار اسحاقی گرجی‌محله

 در بخش جنبی این روز، در ساعت 18:30 تا 20:30 گروه¬های موسیقی گل¬ونگ از بابل¬کنار، وفایی از کردستان و نجما از سوادکوه در سالن هلال احمر ساری، و در ساعت 21 تا 23 گروه¬های نمایش آیینی تبریز، سیلم از آمل و شوار از سوادکوه در مجتمع دنیای آرزوی ساری و گروه¬های دیلمون از گیلان و بیداد از محمودآباد در جایگاه رادیو دریای چالوس به اجرای برنامه پرداختند.


* روز سوم جشنواره:
للـه¬وا بزرگسالان
اسفندیار عابدی
مجتبی اسکندری
فرشید اسکندری
فرشاد بابایی
روح الله قربانی
علی قلی زاده گنگرج
حمیدرضا قیاسی
جواد محسن تبار
پویا محسنی
سید خلیل مختاری سنگدهی
فرزاد یونسی
حمید مسلمی پرکوهی
رضا حسینی دادوکلایی


در روز سوم جشنواره، روزشمار 31 تیرماه 1395 برنامه از ساعت 9 صبح آغاز شد و افراد در بخش¬های انفرادی و گروهی به رقابت پرداختند. در بخش انفرادی آواز بزرگسالان، للـه¬وا بزرگسالان و سرنا؛ و در بخش گروه¬نوازی گروه¬های شوار، سیلم، گل¬ونگ و مشتاق در حضور هیئت محترم داوران به رقابت پرداختند. برنامه رقابتی این روز تا ساعت 14 به طول انجامید. اسامی شرکت¬کنندگان در بخش رقابتی روز سوم جشنواره به شرح زیر میباشد:

آواز بزرگسالان
ذات الله استوان عمران
محمدحسن باغبان
منوچهر باقری
یونس جعفری
سید اسد الله حسینی
محمد دست افکن
محسن شربتی نوکنده
احمد طالبی دادوکلایی
نیما طاهری گرجی
رجبعلی عزیزپور
محمدعلی گل پور
عباس نوروزی گرجی
میثم یاری خنکداری
اصغر معصومی
نصراله ایمانی

 
سرنا
سید رضا حسینی
رمضانعلی گرجی‌پور

 
بعد از پایان روز نهایی بخش رقابتی جشنواره، هیئت داوران متشکل از کیوان پهلوان، عسگری آقاجانیان، بهمنیار شریفی، محمدابراهیم عالمی، علی حسن¬نژاد، نصیر شیردل و ارسلان طیبی از ساعت 5 عصر در دفتر شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهر آوا به جمع¬بندی نتایج داوری نشستند و نهایتا در ساعت 10 شب 31/4/95 با امضای صورت¬جلسه معرفی نفرات برتر و برترین بخش¬های مختلف به کار نخستین جشنواره موسیقی بومی مازندران، لیلم در بخش رقابتی پایان دادند. اسامی برگزیدگان بخش¬های مختلف به شرح زیر می¬باشد:

گروه¬نوازی
نام اعضای گروه شهر نام گروه عنوان
نوازنده کمانچه و للـه¬وا
نوازنده دوتار
نوازنده غرنه
نوازنده للـه‌وا و خواننده
هم‌خوان و نوازنده نقاره، دایره
نوازنده دوتار
هم‌خوان
کمانچه سعدی صادقی
وحید حیدری
پرویز عبداللهی
سید پرویز سیاهدشتی
جمشید نیکوزاد
حامد رحیمی
عاطفه مقیمی
سامان نوروزیان آمل سیلم برترین
هم‌خوان، نوازنده دوتار و للـه‌وا
نوازنده نقاره دایره
نوازنده کمانچه
همخوان و نوازنده نقاره و غرنه
خواننده
نوازنده للـه‌وا و نقاره
نوازنده بم دوتار ایوب نوری شیردار
سیدجواد موسوی
سید علی موسوی
لطف الله سیفی
محمدجان قلی‌زاده
سجاد موسوی
میلاد نوری بابل گلونگ برتر
للـه‌وا
نوازنده کمانچه
نوازنده دوتار
خواننده
نوازنده نقاره
نوازنده دایره فرزاد یونسی
فرشید اسکندری
اسفندیار عابدی
محمد دست افکن کرمانی
مهرداد اسکندری
پدرام سیفی سوادکوه بچا بچا
نوازنده دوتار
نوازنده کمانچه
خواننده
نوازنده دوتار و دایره
نوازنده دسرکوتن
نوازنده للـهوا
مجید درخوش
کریم کمالی فر
ولی عبداللهی
مهدی درخوش
اسفندیار خانلری
جواد محسن تبار قائمشهر شوار

 آواز بزرگسال
محمدعلی گلپور برترین
میثم یاری برتر
یونس جعفری
محمدحسن باغبان
آواز نوجوانان
مهدی کارگر واسکسی برتر

للـه¬وا بزرگسالان
حمیدرضا قیاسی برترین
پویا محسنی
اسفندیار عابدی برتر
سید خلیل مختاری سنگدهی
رضا حسینی دادوکلایی
فرزاد یونسی


للـه¬وا نوجوانان
زمان عابدی برتر
محراب قیاسی

 دسرکوتن نوجوانان
محمد حسین طیبی برتر
مجید بتیار


دسرکوتن بزرگسالان
سجاد پاریاو فلاح برتر

 
لگن بزرگسالان
فاطمه خورشیدی پاجی برترین
ثریا عمرانی برتر


لگن نوجوانان
هستی حسن¬نژاد برتر


دوتار بزرگسالان
حمیدرضا زمانی برترین
اسحاق داوودی
علیرضا پورحاجی برتر
فرهاد محمدی


دوتار نوجوانان
پارسا گلستانی برتر
محمدرضا محمدی سیدکلایی
یونس عبداللهی ولیک چالی نوازنده مورد تشویق هیئت داوران


قرنه
نورا... یوسفی برتر

 کمانچه بزرگسالان
سعدی صادقی برترین
خشایار اسحاقی گرجی برتر


کمانچه نوجوانان
حسام بتیار برتر


سرنا
سید رضا حسینی برتر

 

در بخش جنبی این روز، در ساعت 18:30 تا 20:30 گروه¬های دیلمون از گیلان، نمایش آیینی تبریز و سیلم از آمل در سالن هلال احمر؛ و در ساعت 21 تا 23 گروه¬های موسیقی دیلمون از گیلان و مشتاق از بهشهر در مجتمع تجاری دنیای آرزو؛ و گروه¬های شوار از سوادکوه و وفایی از کردستان در جایگاه رادیو دریای چالوس به اجرای برنامه پرداختند. لازم به ذکر است که حضور در تمام این برنامه ها برای عموم آزاد و رایگان بود.


* روز چهارم و اختتامیه جشنواره
نخستین جشنواره سراسری موسیقی بومی مازندران لیلِـم، در روزِ چهارم، مقارن با یکم مرداد ماه 95 با حضور هنرمندان برجسته، مسئولین کشوری و استانی و با معرفی نفرات برگزیده و تقدیر از شش استاد برجسته موسیقی بومی مازندران به کار خود پایان داد.
آیین اختتامیه اولین دوره از این جشنواره با حضور فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، عباس زارع دبیر جشنواره و محمد غلامی مدیر اجرایی جشنواره و نمایندگان مردم محترم ساری در مجلس شورای اسلامی در سالن هلال‌احمر شهر ساری برگزار شد.
- نگرانی از بالا رفتن سن پیشکسوتان موسیقی
در این جشنواره، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از توجه دست‌اندرکاران فرهنگی به موسیقی اصیل بومی محلی گفت و اینکه شرط اجرای موسیقی برای متقاضیان کنسرت این است که هم باید مؤسسه یا شرکت آنها مازندرانی باشد و هم در هر شهر و دیار مازندران که بخواهند برنامه اجرا کنند، باید یک موسیقی محلی نیز داشته باشند.
احد جاودانی به بالا رفتن سن پیشکسوتان موسیقی بومی محلی در مازندران اشاره و آن را یک نگرانی بزرگ معرفی کرد و گفت: باید شاگردانی را تربیت کنیم که در سطح کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی از اینکه برخی از سالن‎های آمفی‎تئاتر مازندران خالی است و استفاده‎ای از آنها نمی‎شود، ابراز تأسف کرد و افزود: این مکان‎ها باید در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و مردم نیز بهره ببرند.
- هنر فاخر متصل کننده انسان به خداوند است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: هنر فاخر با روح و جان آدمی آمیخته می‌شود و او را در نهایت به خداوند متصل می‌سازد.
علی‎رضا یونسی‎رستمی نیز در اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی بومی مازندران که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه فرهنگی هنری نسیم مهرآوا مازندران برگزار شد، اظهار کرد: نخستین مخلوق خداوند «عقل» است و به‎واسطه آن حسن و زیبایی خلق شده و هر انسان عاقلی نیز عاشق زیبایی، هنر فاخر، صورت و سیرت و طبیعت زیبا است.
وی با بیان اینکه هر انسانی در زندگی خود دارای غم و اندوه بوده و این خود یک موسیقی درونی است، افزود: موسیقی راز درون و تمنیات درونی انسان را به بیرون عرضه می‌کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اینکه ایرانیان از ادوات زیاد موسیقی استفاده می‌کردند، گفت: در مثنوی مولوی به زیبایی از «نی» یاد شده است و می‎گوید وقتی که نی را از هم‌نوعان او جدا کردند، صدای غم و فراق را سر داد.
یونسی‌رستمی با بیان اینکه اندیشمندان درباره موسیقی نظراتی دارند، افزود: افلاطون موسیقی را یک ناموس اخلاقی و ارسطو آن را حکمت می‌داند و «بتهون» نیز موسیقی را مظهری عالی‌تر از هر علم و فلسفه و روح بشر می‌خواند.
وی ادامه داد: هنر فاخر با روح و جان آدمی آمیخته می‌شود و او را در نهایت به خداوند متصل می‌سازد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان اینکه هر چه دولت به حوزه فرهنگ و هنر توجه کند، باز هم کم است، گفت: با این وضعیت، بودجه فرهنگی که در دولت فعلی به ادارات تابعه اختصاص یافت، چهار برابر دولت گذشته است.
- حضور 254 شرکت کننده در جشنواره موسیقی «لیلِم» مازندران/ «آواز محلی» و «سُرنا» بیشترین و کمترین شرکت کنندگان را داشتند
مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا مازندران نیز با اشاره به حضور 254 شرکت‌کننده در نخستین جشنواره بومی موسیقی لیلم گفت: بیشترین شرکت‌کنندگان در بخش آواز محلی و کمترین آنها در بخش قرنه و سرنا بودند.
محمد غلامی اظهار کرد: با گذشت 15 سال از نشر آلبوم‌های موسیقی در جامعه به این نتیجه رسیدیم که موسیقی محلی مازندران به‌ویژه در بین جوانان در حال کم‌رنگ شدن است و این قشر نیز اهمیت زیادی به موسیقی محلی نشان نمی‌دهد.
وی افزود: جوانانی که در زمینه موسیقی فعال بودند، به دلیل اینکه آثار آنها دیده نمی‌شد، دچار یأس شده بودند، از این‎رو ایده برگزاری جشنواره بومی مازندران شکل گرفت.
مدیرعامل شرکت فرهنگی مهرآوا مازندران گفت: ایجاد فضایی برای شناسایی، معرفی و تشویق استعدادهای جوان و نسل آینده موسیقی، بازشناخت آخرین راویانی که پای‌بند به موسیقی و سنت‌های بومی مازندران بوده‌اند، ایجاد انگیزه سالیانه برای نسل جوان، ترقی و شاداب ماندن هنر اصیل موسیقی بومی و جمع‌آوری و انتشار یافته‌های جشنواره به‌صورت مکتوب، مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره لیلم است.
این فعال فرهنگی هنری با بیان اینکه ضعیف شدن استقبال مردم و تولید نشدن آثار فاخر همانند دهه 60 و 70 یکی از دغدغه‌های شخصی من است، خاطرنشان کرد: با دنبال کردن جشنواره موسیقی بومی مازندران اندکی از این نگرانی‌ها کاهش می‎یابد.
غلامی ادامه داد: ایده برگزاری جشنواره لیلم از سال 93 مطرح شد و قرار بود در اردیبهشت‌ماه سال‎جاری برگزار شود، اما بنا به دلایلی به اول مردادماه موکول شد که در دوره‌های آینده در اردیبهشت‌ماه برگزار می‎شود.
وی با اشاره به حضور 254 هنرمند از 24 گروه موسیقی در جشنواره لیلم، افزود: از این تعداد، 88 اثر در بخش انفرادی و 12 اثر نیز در بخش گروه‌نوازی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
مدیرعامل شرکت فرهنگی مهرآوا مازندران در پایان گفت: بیشترین شرکت‌کننده را در بخش آواز با 24 درصد و کمترین شرکت کننده را نیز در بخش قِرنه و سُرنا با دو درصد داشتیم.
- تدوین برنامه جامع موسیقی نواحی/ ارائه بخش‎نامه مربوطه تا پایان سال 95
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از تدوین برنامه جامع موسیقی نواحی در این دفتر خبر داد و گفت: تا پایان سال‌جاری بخش‎نامه مربوط به آن اعلام می‎شود.
فرزاد طالبی با اشاره به حضور علاقه‌مندان موسیقی بومی محلی، اساتید و فعالان این عرصه در مازندران، با بیان اینکه موسیقی هویت مردم ایران و شایسته همه‌گونه حمایت است، اظهار کرد: اولویت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر موسیقی نواحی است که نهمین جشنواره آن نیز امسال پس از سال‎ها تعطیلی برگزار شد.
وی افزود: گروه‌های بسیار جوانی را در جشنواره موسیقی نواحی مشاهده کردیم و برای 11 گروه برگزیده، برنامه اجرا را در برج آزادی تدارک دیدیم تا بتوانیم با مصرف کنندگان موسیقی ارتباط بیشتر و بهتری برای انتقال فرهنگ اصیل موسیقی نواحی مختلف کشور داشته باشیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امکان اجرای موسیقی نواحی باید در شهرهای مختلف کشور باشد، گفت: به‌طور یقین علاقه‌مندانی داریم که حتی حاضر هستند برای شرکت در این اجراها، بلیط خریداری کنند و از طرفی این نوع موسیقی بسیار موردتوجه جشنواره‌های خارج از کشور است.
طالبی با اشاره به حضور برخی اساتید خارجی در جشنواره موسیقی نواحی ایران، تصریح کرد: اگر آنها بتوانند ارتباط خوبی را در این برنامه‌ها با موسیقیدانان و گروه‌های مختلف آواز داشته باشند، امکان دعوت از آنها در جشنواره‎های خارجی وجود دارد و آنها تمام وسایل و تسهیلات را نیز در اختیار گروه‌ها قرار می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه موسیقی نواحی را نباید در شرایطی نگه داریم که همواره محتاج حمایت و نگهداری باشد، خاطرنشان کرد: البته دولت باید حمایت‌های خود را داشته باشد، اما این نوع موسیقی را کمتر در جهان داریم و باید امکان عرضه آن را فراهم بیاوریم.
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین برنامه جامع موسیقی نواحی در این دفتر خبر داد و گفت: تا پایان سال‌جاری بخش‎نامه آن اعلام می‎شود.
طالبی با تقدیر از دست‎اندرکاران جشنواره موسیقی بومی مازندران(لیلم)، اظهار کرد: ان‌شاءالله در سال‎های آینده بتواند به‌صورت منطقه‎ای برگزار شود، زیرا ارتباط خاصی با موسیقی نواحی دارد.
وی در پایان گفت: مردم ایران به زنده بودن موسیقی کمک کرده‌اند و امیدواریم که این مسیر تداوم داشته و مسیر موفقیت نیز هر سال روشن‎تر از سال گذشته باشد.
- تقدیر از برگزیدگان
در شب اختتامیه، از برگزیدگان بخش انفرادی این جشنواره در رشته‌های للـه‌وا، آواز محلی، دوتار، سرنا، دسرکوتن، لگن و کمانچه محلی تقدیر شد. تجلیل از برگزیدگان به‌صورت برترین نوازنده و نوازندگان برتر صورت گرفت. به برترین فرد در هر رشته، تندیسی با نشان جشنواره‌ی لیلِم و تقدیرنامه به همراه جایزه نقدی؛ و به افراد برتر هر رشته نیز تقدیر نامه و جایزه نقدی اهدا شد.
از نکات قابل توجه و ارزشمند این جشنواره، تقدیر از اساتید برجسته عرصه موسیقی بومی مازندران همچون حسین طیبی، محمدرضا اسحاقی، آقاجان فیوج زاده، ابوالحسن خوشرو احمد محسن‌پور بود.
در پایان، گروه های برتر جشنواره و برترین گروه معرفی شدند. گروه‌های گِل‌وَنگ از بابل به سرپرستی ایوب نوری شیردار، گروه بِچابِچا از سوادکوه، سرپرستی فرزاد یونسی و گروه شِوار از سوادکوه به سرپرستی مجید درخوش به‌عنوان گروه‌های برتر معرفی شدند. برترین گروه نخستین دوره از جشنواره موسیقی بومی مازندران لیلِم، گروه «سیلِم» از آمل به سرپرستی سعدی صادقی بود.
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی لیلِم با اجرای گروه موسیقی سیلِم به کار خود پایان داد.

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

حامیان جشنواره