درباره ما
نظر به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله همه جانبه با هجوم فرهنگ بیگانه که از طریق بسیاری از وسائل ارتباط جمعی تا کنون قشر بزرگی از جوانان را مخاطب قرارداده و به سمت خود سوق می دهد تا جایی که گاه این قشر آینده ساز برای انطباق گذشته خود با هنر به موجی استناد می کنند که آن موج خود حرکتی وابسته به فرهنگ های بیگانه است، فرهنگی که گاه در قالب تجدد، تأثیر تفکرات روشنفکری، رفتار، منش و مدهای مدرنی که به هر طریقی بر خرده فرهنگ های اصیلمان تاثیر می گذارد و اصالتمان را زیر سوال می برد. در کشوری که از شمال و جنوب محصور به دریا و کشورهای حاشیه آن است و از شرق و غرب با کشورهایی همسایه است که از دیرباز درهایشان به روی فرهنگ غرب باز بودهاست مرزها در ورود و تاثیر فرهنگ بیگانه نقش به سزایی داشتهاند، گاه این نقش همراه با هجوم نظامی همراه بوده و گاه با یک جنگ سرد و به تعبیر مقام معظم رهبری جنگ نرم، امروز این هجمه از بعدی دیگر و به وسیلهی ماهواره ها به کشورمان گسیل می شود و از آنجایی که تجربه ثابت کرده در همه مراحل محدود کردن پاسخگو نخواهد بود باید با هدف مقابله به مثل آن ضد فرهنگ هایی که با تبلیغ تبدیل به فرهنگ می شود را با تقویت و تبلور فرهنگ اصیل مان به انزوا کشاند.
استانی مثل مازندران که دارای بیشترین مرز آبی شمال کشور و کمترین فاصله با مرکز کشور است، بیشتر از سایر نقاط ایران دستخوش ترفندهایی برای فراموش کردن فرهنگ غنیِ خود بوده است تا آنجا که امروزه آموزه های پدران به مدرسه و دانشگاه خلاصه می شود. در این استان مرزی که در واقع خط مقدم جبهه فرهنگی محسوب می شود شایسته است اقوام و آداب و رسوم آنها را جدی گرفت و به آن بها داد.
در استان مازندران که به دلیل روحیه لطیف مردمانش و مجاورت اقوام مختلف آن با الطاف خدادادی و ریتم نعمات بی بدیل خداوندی، همواره آئین ها و رسوم این سرزمین با موسیقی عجین بوده است، هنری که گاه سینه به سینه و گاه به صورت مکتب خانه ای از استاد به شاگرد و فرهنگی غنی از نسلی به نسل دیگر می رسید و با خلاقیت به غنای آن افزوده می شد تا آماده انتقال به نسل بعد باشد.
به دلیل نهادینه شدن همین فرهنگ غنی استان مازندران توانسته یکی از استان هایی باشد که بیشترین تحصیل کرده موسیقی را به خود اختصاص می دهد. از همین رو موسیقی یکی از جنبه های فرهنگی بوده که بیگانه تمام تلاش خود را روی آن متمرکز کرده است و از آنجایی که در هر گوشه از استان همیشه برنامه های موسیقی مخاطب چشمگیری داشته است بهترین روش را ارضاء مخاطب از طریق ارائه موسیقی آغشته به الفبای غرب دانسته است.
از این رو نسل آینده که موسیقی را ملزم به علم و تحصیلات می داند برای نزدیکی به هنر روز دنیا به سمت موسیقی های غیربومی و غیرایرانی کشانده می شود تا آنجا که موسیقی اصیل مازندران کمرنگ شد و جایگاهش بسیار متزلزل گشت. تا آنجا که اگر در عصر کنونی حرکتی برای استحکام پایه های آن انجام نشود نسلهای بعد در مواجهه با سینه های خالی پدران خود موسیقی و اصالت موسیقایی بومی و محلی مازندران را برای همیشه به فراموشی خواهند سپرد.
از این رو مراسمی مثل جشنواره موسیقی قومی مازندران می تواند ضمن تبلور موسیقی آئینی و محلی استان، مروری دوباره و تکراری به یاد ماندنی باشد برای ماندگاری بیشتر این فرهنگ اصیل و بهانه ای می شود برای جمع آوری، ثبت و ضبط آن برای نسل های آینده.